Mercedes-EQ Label verschwindet langsam ab 2024

Elektrische G-Klasse erstes Modell ohne EQ Zusatz

 

Mercedes hat die Submarke Mercedes-EQ 2018 auf eingeführt. EQ soll für Electric Intelligence stehen.

Mercedes EQC 400 4matic AMG Line
Mercedes EQC war das erste EQ Modell (umgebauter GLC) EVA1 Plattform

In Zukunft wird der Anteil der rein elektrischen Mercedes stark wachsen. Bis 2030 will Mercedes in Märkten die sehr gut auf die Elektromobilität vorbereitet sind, nur noch elektrische Modelle anbieten.

Hyundai macht dies beispielsweise schon ab 2023 in Norwegen.

Mitte 2024 soll die neue elektrische G-Klasse starten. Nachdem aktuellen Planungsstand wird die elektrische G-Klasse nicht mehr EQG heißen, sondern wird als normale G-Klasse geführt.

Die elektrische G-Klasse könnte dann unter der Modellbezeichnung G 580e laufen.

Ende 2024 startet ebenfalls die neue MMA Plattform mit der eigenentwickelten eATS 2.0 aus der Vision EQXX. Für Ende 2024 kommt dann der elektrische CLA mit bis zu 850 km Reichweite.

Auch in der neuen MMA Familie, die auch noch den kleinen Benzinmotor M252 aufnehmen kann, soll das EQ Label nicht mehr geführt werden.

Der Nachfolger vom EQA wird dann wieder GLA heißen.

Beim smart #1 ist gegenüber dem smart fortwo eq auch schon der Zusatz EQ entfallen.

Mercedes C-Klasse 2025
Erste MMA Derivat kommt Ende 2024 ohne EQ Bezeichnung

Die Modelle EQE, EQS laufen bis zu Ende ihres Lifecycles aber unter ihrer bekannten Bezeichnung weiter.

Dieses Vorgehen ist nicht ungewöhnlich. Auf der IAA 2007 wurde ein C 180 BlueEfficiency eingeführt. Er hatte eine spezielle Servopumpe, eine andere Lichtmaschine, andere Außenspiegel, eine längere Getriebeübersetzung. Nachdem ein paar Jahren hatten 90% des Mercedes Portfolio die BlueEfficiency Technologie verbaut und man entfernte bei allen Fahrzeugen das BlueEfficiency Badge.

Mercedes EQE SUV (X294)
Mercedes EQE SUV (X294) läuft im Frühjahr 2023 an

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5 Antworten

  1. Wäre gut, wenn man den Schritt nutzt, um bei den Modellnamen den Wildwuchs aufzuräumen, wie man das ja bei der Einführung der EQ-Modelle begonnen hat!

    Wenn also aus dem EQE den es als Limousine und SUV gibt, dann einfach die E-Klasse wird, die es bisher ja auch als Limo, Kombi, Coupé und Cabrio gibt und nun eben auch als SUV.
    Wenn man also die unsinnigen und seltsamen Namen wie GLE, CLE, CLA… usw hoffentlich abschafft.

    Ich hoffe es bleiben nur die Bezeichnungen A, B, C, E, S, T, V, SL und G allein übrig, die ausreichen, um das Modell zu Kategorisieren – die Karosserieform sieht man ja. Alles andere wäre unlogisch und ein Rückschritt, dann lieber bei EQ bleiben…

    Ein CLA muss man dann eben beispielsweise einfach auch als B einführen. Dann gibt es eine A-Klasse, die es zum Beispiel als Kompaktlimousine und SUV gibt und darüber eine B-Klasse, die es z.B. in den Karosserieformen viertüriges Coupe und als SUV gibt. Fertig und ganz einfach.

    1. Schon lustig.
      Damals war ich gegen die Umstellung von GLK auf GLC und ML zu GLE und GL zu GLS.
      Inszwischen finde ich GLE und GLC sehr passend.
      E-Klasse SUV klingt irgendwie befremdlich.
      Ich hoffe es bleibt der GLE und die T-Klasse verschwindet.
      Ein Mercedes mit einer gemeinsamen Basis Renault Kangoo, Nissan XXX und Dacia Dokka braucht kein Mensch und zum Luxusanspruch passt es nicht. Und der Aufwand lohnt vermutlich eh nicht bei den Stückzahlen.

  2. We already know that for the future generations, Mercedes-Benz plans to kill the old-style 3-box sedan and the european specific wagons and hatchback, opening a path wide open for the aerodynamic efficient 4 door coupe and the massively successful SUV, with a fastback shaped SUV Coupe to bridge the gap between them. This line-up more cohesive and luxurious is expected to be centred around 3 stages : entry luxury, core luxury and top-end luxury. And so from 2030 and beyond, this is how Mercedes should realign their luxury focus fully electric line-up according to their strategy.

    ENTRY LUXURY :
    The CLA becomes the A-class sedan and the GLA becomes the A-class SUV with a new fastback shaped SUV coupe model as Audi opened that niche for the compact SUVs with their Q3 Sportback and Q4 Sportback. With of course, AMG variants for all of them. No more new equivalents of the CLA shooting brake, GLB, B-class and current the A-class in its 3-box sedan and hatchback shapes.

    Mercedes-Benz A-class sedan (4 door coupe)
    Mercedes-Benz A-class SUV
    Mercedes-Benz A-class SUV Coupe (SUV fastback)

    Mercedes-AMG A-class sedan (4 door coupe)
    Mercedes-AMG A-class SUV
    Mercedes-AMG A-class SUV Coupe (SUV fastback)

    CORE LUXURY :
    Same treatement for the core luxury as the C and E class are quite similar. The sedans becomes a 4 door coupe as the SUV and SUV coupes are the equivalent of the currents GLC and GLE. With of course, AMG variants for all of them. No more new equivalent of the wagons, the All-terrain wagons and the low-selling coupes and convertibles.

    Mercedes-Benz C-class sedan (4 door coupe)
    Mercedes-Benz C-class SUV
    Mercedes-Benz C-class SUV Coupe (SUV fastback)

    Mercedes-AMG C-class sedan (4 door coupe)
    Mercedes-AMG C-class SUV
    Mercedes-AMG C-class SUV Coupe (SUV fastback)

    Mercedes-Benz E-class sedan (4 door coupe)
    Mercedes-Benz E-class SUV
    Mercedes-Benz E-class SUV Coupe (SUV fastback)

    Mercedes-AMG E-class sedan (4 door coupe)
    Mercedes-AMG E-class SUV
    Mercedes-AMG E-class SUV Coupe (SUV fastback)

    TOP END LUXURY :
    This is where things are getting interesting. As we get higher in the line-up we need more exclusive brand differenciation and with the loss of the combustion engine, no more performance V8 for an AMG or luxury V12 for a Maybach, more models will have to be attached to only one top-end brand to strengthen its identity.

    – Mercedes-G :
    As the G is now its own brand it should stay as a brand of its own with a targeting the HUMMER and the Tesla Cybertruck in terms of offroad capabilities with a strong emphasis on the G’s brand adding its touch of Mercedes style luxury.

    Mercedes-G Offroader

    – Mercedes-AMG :
    Already offering performance variants for the entry luxury and core luxury cars, AMG’s top-end cars should consist of its own line-up of specific models, turning it into a true competitor of Porsche, Aston Martin, Ferrari, Lamborghini and McLaren. The SL should remain the Porsche 911 competitor, main sportscar in coupe or roadster forms. The GT name should be reserved to the 4 door coupe that expands its line-up with a super-SUV that targets the Lamborghini Urus and Ferrari Purosangue. But the most exciting one should be a return of the SLR as a true and regular supercar in the line up fully designed to compete Ferrari, Aston Martin, Lamborghini and McLaren.

    Mercedes-AMG SL Coupe
    Mercedes-AMG SL Roadster

    Mercedes-AMG GT 4 door Coupe
    Mercedes-AMG GT SUV

    Mercedes-AMG SLR Coupe
    Mercedes-AMG SLR Spider

    – Mercedes-Maybach :
    The current Maybach’s main problem were always their lack of exclusivity towards Bentley and Rolls-Royce. They were always seen as a rebagdeg fancy versions of diesels S350 or GLS 350 being twice expensive despite sharing 90% of the parts. To change that Maybach needs to have its own line-up according to the more luxury strategy. Just like the SL was given to AMG, the S-class should be given to Maybach that will allow it to be developed uncompromisingly as a full luxury limousine and SUV, like the Rolls-Royce Ghost and Cullinan pair. Following that strategy there is should be also the return of the CL name for Maybach’s two-door luxury grand tourers available in coupe or cabriolet shapes that will take on the next Bentley Continental GT.

    Mercedes-Maybach S-class Limousine
    Mercedes-Maybach S-class SUV

    Mercedes-Maybach CL Coupe
    Mercedes-Maybach CL Cabriolet

    1. Interesting. Where does the information come from?

      I think if this is the line up from 2030 this is not final. Because you „only“ need 4-5 years for a new model line up.

      The coupé and convertible are dead. That is the reason why there is no S-Coupé and S-Convertible.

      The new starting CLE Coupé / Convertible could be dead in 2030. Maybe.
      The 236 does not get an X236 4-door-coupé.

      Mercedes will reduce the coupé / convertible line up.

      In China a lot of owner are sitting in the back, so in my opinion it is not realistic that a C- and E-Class sedan will be a 4-door-coupé in the long-term.

      1. It’s a mix between what we can we expect and how I think the line up should become.

        The mid-level 2 doors are dead in the core luxury family (C/E class level) that’s why I think the CLE is a petrol based last of its kind. The S class coupe and convertible was already killed because their priority was to introduce the EQS and fund the electrification strategy.

        But according to their future strategy focused on more luxury in the top-end luxury family’s extension the market is still open for 2 door sportscars, supercars and luxury coupe and convertibles. That’s why I think the S class coupe / CL concept will comeback, designed to compete Bentley’s future electric Continental and Rolls-Royce’s Spectre.

        For China Mercedes already plans a special versions of cars based on the EVA2 (EQE/EQS) so let’s with what they’ll come up with.

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